เรื่องที่ 1 การดำเนินงานและผลการดำเนินงานของระบบบริหารงานวิชาการในเครือข่ายศูนย์พัฒนา
คุณภาพการศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานแห่งประเทศไทย
ผู้วิจัยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการดำเนินงานของระบบบริหารงานวิชาการในเครือข่ายศูนย์พัฒนาคุณภาพการศึกษาสังกัดสำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานและออกแบบการวิจัยเชิงปฏิบัติการที่สามารถนำไปใช้ในการบริหารงานวิชาการได้อย่างมีประสิทธิภาพ ประกอบด้วย 5 ขั้นตอน ได้แก่ 1) การตรวจสอบสถานการณ์ปัจจุบันปัญหาและความต้องการในการพัฒนา 2) การสร้างแนวทางการพัฒนา
3) การระบุตัวชี้วัดความสำเร็จ
4) การระบุขั้นตอนการพัฒนา และ
5) การสะท้อนประสิทธิภาพ เมื่อนำระบบไปใช้ในเครือข่ายศูนย์พัฒนาคุณภาพการศึกษากับโรงเรียน 16 แห่งในเขตอำเภอนาแห้วพบว่าผลการประเมินตัวบ่งชี้ความสำเร็จที่สำคัญมีค่าเฉลี่ยโดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าส่วนที่เกี่ยวกับนักเรียนมีตัวชี้วัดความสำเร็จมากที่สุด ตัวชี้วัดความสำเร็จรองลงมาคือส่วนที่เกี่ยวกับการประกันคุณภาพภายใน ส่วนที่มีตัวชี้วัดความสำเร็จน้อยที่สุดคือการบริหารแบบมีส่วนร่วม ด้านการประเมินความพึงพอใจของผู้ใช้หลังการติดตั้งระบบอยู่ในระดับสูงโดยภาพรวม
The Implementation and Results of the Academic Administration System in the Center for Education Quality Development Network under the Jurisdiction of the Office of the Basic Education Commission of Thailand
Ruanglae, Phumiphat; Sirisuthi, Chaiyuth; Weangsamoot, Visoot
International Education Studies, v10 n3 p199-206 2017
This purpose of this study was twofold. The researcher aimed to investigate the implementation results of the academic administration system in the Center for Education Quality Development Network under the jurisdiction of the Office of the Basic Education Commission of Thailand and to design the Actions Research which can be effectively utilized in academic administration. The system involved 5 steps including: 1) investigating the current situation, problems and development needs; 2) creating development guidelines; 3) identifying success indicators; 4) identifying development procedures; and 5) reflecting performance. When the system had been implemented in the 6th Center for Education Quality Development Network with 16 schools in Nahaew district, it was found that the result of key success indicator assessment had the overall average at the moderate level. When each aspect being considered individually, it was found that the part with respect to students had most of the success indicators followed by the part pertaining to the internal quality assurance. The part with fewest success indicators was the participatory administration. Regarding the assessment of user's satisfaction after the system implementation, it was rated, as a whole, at the high level.
Descriptors: Educational Quality, Program Implementation, Systems Development, Educational Administration, Needs Assessment, Guidelines, Educational Indicators, Program Design, Audits (Verification), Foreign Countries
Canadian Center of Science and Education. 1120 Finch Avenue West Suite 701-309, Toronto, ON M3J 3H7, Canada. Tel: 416-642-2606 Ext 206; Fax: 416-642-2608; e-mail: ies@ccsenet.org; Web site: http://www.ccsenet.org/journal/index.php/es
Publication Type: Journal Articles; Reports - Research
Education Level: N/A
Audience: N/A
Language: English
Sponsor: N/A
Authoring Institution: N/A
Identifiers - Location: Thailand
เรื่่องที่ 2 การพัฒนาระบบการบริหารงานวิชาการที่มีประสิทธิภาพในโรงเรียนประถมศึกษาไทย
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาสภาพปัจจุบันและปัญหาการบริหารงานวิชาการในโรงเรียนประถมศึกษา 2) พัฒนาระบบการบริหารงานวิชาการที่มีประสิทธิภาพและ 3) ประเมินการปฏิบัติตามระบบที่พัฒนาแล้วในโรงเรียนประถมศึกษาประเทศไทย การวิจัยและพัฒนา (R&D) ประกอบด้วยการวิเคราะห์สถานะปัจจุบันและปัญหาของระบบการบริหารงานวิชาการในโรงเรียนประถมศึกษาการออกแบบและตรวจสอบระบบที่พัฒนาขึ้นโดยผู้เชี่ยวชาญและการดำเนินงานและการประเมินผลของระบบที่พัฒนาแล้ว กลุ่มตัวอย่างของการสำรวจใช้เพื่อวิเคราะห์สถานะปัจจุบันและปัญหา เป็นแบบสอบถามจำนวน 750 คนซึ่งเป็นกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียนและหัวหน้าฝ่ายวิชาการ
Development of Effective Academic Affairs Administration System in Thai Primary Schools
Thongnoi, Niratchakorn; Srisa-ard, Boonchom; Sri-ampai, Anan
International Education Studies, v6 n10 p139-149 2013
This research aimed to: 1) study current situations and problems of academic affairs administration system in Primary Schools. 2) develop an effective academic affairs administration system, and 3) evaluate the implementation of the developed system in the primary school, Thailand. Research and Development (R&D) was employed which consisted of the analysis of the current states and problems of the academic affairs administration system in primary schools, designing and verification of the developed system by experts, and implementation and evaluation of the developed system. The survey was used to analyze the current states and problems by 750 respondents as the samples, including school administrators and heads of academic affairs. The developed system was verified by nine experts. The developed system implementation was evaluated and informed by eleven school administrators and teachers. The research instruments included: questionnaires, evaluation form, semi-structured interview form, and school record form. The results showed that current situations of Thai primary schools academic affairs administration system, the practices were at high level, and the problems were at moderate level. The developed academic affairs administration system consisted four main aspects and among those there were nineteen components; the input aspect was comprised of six components, the process aspect comprised of eight components, the output aspect comprised of three components and the feedback comprised of two components. The usage of developed academic affairs administration system could significantly improve the students' quality in higher level. In addition, administrators and teachers had satisfaction in system use.
Descriptors: Foreign Countries, Elementary Schools, School Administration, Mixed Methods Research, Surveys, Administrators, Elementary School Teachers, Program Evaluation, Questionnaires, Semi Structured Interviews, Administrative Organization, Program Effectiveness
Canadian Center of Science and Education. 1120 Finch Avenue West Suite 701-309, Toronto, ON M3J 3H7, Canada. Tel: 416-642-2606 Ext 206; Fax: 416-642-2608; e-mail: ies@ccsenet.org; Web site: http://www.ccsenet.org/journal/index.php/es
Publication Type: Journal Articles; Reports - Research
Education Level: Elementary Education
Audience: N/A
Language: English
Sponsor: N/A
Authoring Institution: N/A
Identifiers - Location: Thailand
เรื่องที่ 3 การประกันคุณภาพการบริหารการศึกษาในการสอนคณิตศาสตร์ฟาร์มกับการบูรณาการ ระดับชาติในไนจีเรีย
คณิตศาสตร์ฟาร์มเป็นส่วนหนึ่งของการศึกษาวิทยาศาสตร์เกษตรซึ่งกำลังสอนในสถาบันการศึกษาในประเทศของเรา ความพยายามนี้คือการเพิ่มผลผลิตทางการเกษตรและคุณภาพการศึกษาวิทยาศาสตร์เกษตรเพื่อการบูรณาการระดับชาติ การประกันคุณภาพการศึกษาเป็นสิ่งสำคัญ จึงอาศัยแนวคิดของการประกันคุณภาพการบริหารการศึกษาคณิตศาสตร์ฟาร์มและบูรณาการระดับชาติ ปัญหาการประกันคุณภาพในการบริหารการศึกษาเกี่ยวกับการสอนคณิตศาสตร์ในฟาร์มเพื่อการบูรณาการระดับประเทศ บทความมีข้อเสนอแนะว่าควรมีการมุ่งเน้นและดำเนินการตามแนวทางนโยบายประกันคุณภาพในสถาบันของเราอย่างจริงจังและซื่อสัตย์
Quality Assurance in Educational Administration in the Teaching of Farm Mathematics for National Integration in Nigeria
Enemali, I. A.; Adah, Obe Christopher
Journal of Education and Practice, v6 n23 p52-56 2015
Farm mathematics, an aspect of agricultural science education is being taught in our educational institutions in the country. This effort is to enhance agricultural productivity and quality of agricultural science education for national integration. For the realization of this, a quality assured educational administration is vital. The paper therefore dwells on the concepts of quality assurance, educational administration, farm mathematics and national integration. Quality assurance issues in educational administration germane to farm mathematics instruction for national integration are also looked at. The paper then recommends that there should be focused and faithful implementation of quality assurance policy guidelines in our institutions, among others.
Descriptors: Foreign Countries, Quality Assurance, Educational Administration, Agricultural Education, Mathematics Instruction
IISTE. No 1 Central, Hong Kong Island, Hong Kong SAR. Tel: +852-39485948; e-mail: JEP@iiste.org; Web site: http://iiste.org/Journals/index.php/JEP
Publication Type: Journal Articles; Reports - Descriptive
Education Level: N/A
Audience: N/A
Language: English
Sponsor: N/A
Authoring Institution: N/A
Identifiers - Location: Nigeria
ไม่มีความคิดเห็น:
แสดงความคิดเห็น